unrec09 MÖSTRÖM: we speak whale (12-inch Vinyl/CD/MP3) Release 01/09/2015 - rhiz, Vienna
|
MÖSTRÖM
Susanna Gartmayer - Bass Clarinet
Elise Mory - Keyboards/Piano
Tamara Wilhelm - DIY Electronics
Unimagined Biodiversity [german version below]
möströms first record release: we speak whale
Ears will drop jaws while the listeners of we speak whale become increasingly fascinated with
every chord.
The first release of möström doesn´t even bring up the question whether experimental music
is inaccessible or hard to get. In fact you will hardly find anything sounding as thrilling and
balanced at the same time.
Experience propellering synthesizers, haunting melodies, sleepy plonking honky tonk,
minimalistic hints of pop, a calming pulse, packed soundscapes, maelstrom of noise, manic
and brittle sculptures and - the sea.
After listening to 40 minutes of overhelmingly playful music with all its suprising twists you
might feel affected by amnesia - just like Dory, the palette surgeonfish who, by the way,
speaks whale. This is the result of the vast variety of musical impressions hitting your ear you
are not able to put nametags on.
The blowfish – also known as Fugu, a Japanese dish, a balancing act between tetrodotoxin
poisoning and intoxicating euphoria - is not only represented on the cover: sweet and tiny or
huge and deadly dangerous. The journey starts at the “Werft” (engl.: Dockyard) where you
will find the base for what is going to come. From there the band takes you further and
further out into the open sea.
Susanna Gartmayer, playing the bass clarinet with virtuosity, making adventurous tonal
fissures, groovy licks, melodies soft as velvet paws and anything else happen.
Tamara Wilhelm squeezes out voluminously sounds out of her self-and-easy-to-build
electronic sound devices. From beat to squeaking, walls of guitar to little space animals, hear
the impossible.
Elise Mory knows how to turn the knobs and hit the keys of her red and golden machines.
This means melting down sounds, crystallising tiny melodies and drowning pianodrones.
You might have heard them in projects and bands like The Vegetable Orchestra,
broken.heart.collector, Gustav, Nitro Mahalia, subshrubs and many more.
Möström fishes in the pool of Vienna´s off scene without the use of a trawl since 2010.
Diving for pearls in the wide sea of - what exactly? Experminental Noise Pop? Independent
academic sound art? Instant Composition? Discreetly abstract Soundscapes? WTF?
Get ready for a unique variety of musical treasures brought into life with a great sense of
humour!
Released by Unrecords and definitly Unrecord of the year.
---------------------------------------------------------------------
Ungeahnter Artenreichtum
Die Faszination wächst im Hören und dem Gehör bleibt die Spucke weg.
Die Frage nach einer vermeintlichen Unzugänglichkeit experimenteller Musik stellt sich bei der ersten Veröffentlichung des Trios "möström" erst gar nicht.
Tatsächlich wird man kaum etwas finden, das nur annähernd so spannend und ausgewogen zugleich tönt.
Synthesizergeschwurbel, ohrwurmartige Melodien, verschlafenes Geklimper, minimalistische PopAnstreifung, entspannter Puls, verdichtete Klanglandschaften, sog-artiger Lärm, durchgeknallt spröde Gebilde und das Meer. Fast wähnt man sich, ganz wie Dory, die walsprechende Palettendoktorfischin, betroffen von einer Amnesie, wenn man am Ende der Platte inklusive Überraschung! wegen der weitläufigen Verspieltheit und vieler unvorhergesehener musikalischer Wendungen nicht mehr in der Lage ist zu sagen, was in den letzten knapp 40 Minuten eigentlich alles geschehen ist.
Der Kugelfisch vor allem unter seinem Namen als japanische Speise "Fugu" bekannt, eine Gratwanderung zwischen TetrodotoxinVergiftung und rauschhafter Euphorie ist visuell stark vertreten, als Zwergfisch ganz dolce am Cover und als maximal aufgepumpter und maximal schlecht gelaunter Ballon am Label.
Beharrliche Assoziationen beim Hören ihrer Aufnahmen spülten die Bandmitglieder immer mehr in Richtung Ozean. Die erste Nummer heißt demnach auch "Werft", hier wird der nötige Untersatz für die folgende Reise zusammengeschweißt.
Susanna Gartmayer virtuos an der Bassklarinette, abenteuerliche Spaltklänge, groovige Licks, samtpfotene Melodien alles da.
Tamara Wilhelm fiepst und knurpselt mit selbst zusammengelöteter Soundelektronik einfachster Bauart, weniger ist mehr, manchmal kommt sogar ein Beat daher. Auch Elise Mory weiß an ihren etwas größeren Kisten zu schrauben und den roten und
goldenen Keyboards Prachtexemplare der Klangsynthese zu entwinden.
Allesamt sind sie bekannt aus Projekten wie Gustav, dem Gemüseorchester (The Vegetable Orchestra), den Bands broken.heart.collector, Nitro Mahalia, subshrubs und und und...
Seit 2010 fischt die Band im Pool der OffSzene in und um Wien, Schleppnetze sind dabei nicht ihr Ding, eher tauchen die drei im Unterhemd nach Perlen im weiten Meer des, was eigentlich? Experimenteller Noisepop? Independent academic sound art?
Instant Composition? Diskret abstrakte Soundscapes? MFG? WTF?.
Auf "we speak whale" werden musikalische Schätze von einzigartiger Vielfältigkeit zu Tage befördert, und das mit einer Menge Humor!
Erscheint bei unrecords und definitiv Unplatte des Jahres!
Photo: Lisbeth Kovacic
CONCERTS:
22/08/2015 Reheat Festival - Kleylehof
01/09/2015 Album Release Party - Rhiz, Vienna
03/09/2015 Wakuum, Graz
02/10/2015 unrecords Labelnight - Alter Schl8hof, Wels
03/10/2015 unrecords Labelnight - Röda, Steyr
UNRECORDS (Vienna)
Dieser Tonträger ist die 9. Veröffentlichung des 2012 in Wien gegründeten queer-feministischen Labels UNRECORDS. http://unrecords.me